Avoinna tänään 10–16

Grand One 2022: Aika viedä lapset Korkeasaareen?

Korkeasaaren eläintarha on yksi Suomen suosituimmista ja pidetyimmistä vapaa-ajankohteista. Vierailu Korkeasaaressa kuuluu erityisesti lapsiperheiden kesään. Keväällä 2021 korona rajoitti monien perheiden elämää ja myös Korkeasaari oli rajoitusten vuoksi suljettuna useita kuukausia. Kesä toi tullessaan uutta vapautta, joten tuli aika muistuttaa kesäretkestä Korkeasaareen.

Lähtökohdat

Korkeasaari on paikka, jossa viihdytään, mutta eläintarhalla on myös vakavampi tehtävä.

Yhä useammat villieläinlajit ovat uhanalaisia ja monien elinvoimaistenkin lajien kannat vähenevät.

Korkeasaari suojelee villieläimiä ja luonnon monimuotoisuutta ja haluaa saada myös kaiken ikäiset vierailijat mukaan suojelutyöhön. Mitä tutumpia luonto ja eläimet ovat, sitä enemmän ihmiset haluavat suojella niitä.

Mitä tapahtuu, kun luontoa ja sen eläimiä ei enää tunneta? Aika viedä lapset Korkeasaareen -kampanjassa nostettiin hauskalla tavalla esiin lajituntemuksen merkitystä ja sitä, että Korkeasaaressa kaikki voivat kokea ja oppia uutta.

Lapsiperheiden vanhemmille kohdistettu kampanja näkyi heinäkuussa 2021 katumainoksissa ja digissä, sekä kuului radiossa.

Kampanjaan liittyvän eläintunnistuspelin tavoitteena oli lisätä tietoa luonnon ja Korkeasaaren lajien monimuotoisuudesta, kerätä ihmisiä tilaamaan Korkeasaaren kuulumisia jatkossakin, sekä innostaa vierailemaan eläintarhassa.

Toteutus

Aika viedä lapset Korkeasaareen -kampanjaan liittyvä eläintunnistusvisa on perinteinen tietovisa, jossa osallistujien tuli tietää tai arvata kuvassa oleva laji kolmesta vaihtoehdosta. Peliin ohjattiin Korkeasaaren verkkosivuilta ja sosiaalisen median kanavista, sekä maksetun mainonnnan kautta Googlesta ja Facebookista.

Visan kuusi kysymystä valikoituvat sattumanvaraisesti kysymyspankista. Visan jälkeen pääsi osallistumaan arvontaan, jossa arvottiin lippupaketteja Korkeasaareen

Pelin haluttiin olevan kohtuullisen lyhyt, jotta osallistujat jaksavat arvontaan saakka, mutta sellainen, jossa voi oppia ja saada palautetta osaamisestaan. Joukossa oli sekä kaikille tuttuja lajeja että sellaisia, joista harva on kuullut.

Avaa peli!

Kampanja ei ole enää aktiivinen, joten linkki ohjaa demosivulle. Demopelissä ei ole arvontaa, joka pelissä oli kampanja-aikana.

Tulokset

Visaan osallistui 1.-31.7.2021 yhteensä 4 765 uniikkia osallistujaa. Rekisteröitymisiä oli 9 917 ja istuntoja 12 655. Visan parissa vietettiin aikaa keskimäärin 2 minuuttia ja 1 sekunti, yhteensä 339 tuntia – siis lähes kaksi viikkoa.

Vaikka arvontaan sai osallistua oikeiden vastausten määrästä huolimatta, suurin osa pyrki vastauksista päätellen vastaamaan oikein. Vaikeimmat tunnistettavat olivat namunuolimyrkkysammakko ja harjapyy.

Yhteensä noin tuhat osallistujaa siirtyi kampanjasivulta Korkeasaaren nettisivuille. Korkeasaaren nettisivujen katselukerrat kasvoivat vuoteen 2020 verrattuna 20 % ja käyttäjien määrä 9,5 %.

Yli 1 100 osallistujaa tilasi Korkeasaaren uutiskirjeen kuullakseen jatkossakin Korkeasaaren kuulumisia.

Korkeasaaren eläintarhan vierailijamäärä kasvoi kampanjan aikana 10 % verrattuna edellisen vuoden samaan ajanjaksoon eli heinäkuuhun.

Tekijät

Lotta Kivalo, markkinointisuunnittelija
Katariina Jalkanen, tapahtumasuunnittelija
Annika Sorjonen, visuaalinen viestijä
Kuisma Väänänen, freelancer

Korkeasaaren eläintarha 2021

Uusia kuvia

Uusia videoita

} } } }