Korkeasaari selkokielellä

Kaksi naista katsoo tiikeriä lasin läpi

Korkeasaari selkokielellä

Tältä sivulta löydät tietoa Korkeasaaren eläintarhasta.

Korkeasaaren tehtävä on suojella villieläimiä.
Voit käydä Korkeasaaressa vierailulla katsomassa eläimiä.

Aukioloajat

Korkeasaari on auki joka päivä. Korkeasaari aukeaa kello 10.

Kesällä Korkeasaari suljetaan yleensä kello 20.
Talvella Korkeasaari suljetaan yleensä kello 16.
Keväällä ja syksyllä Korkeasaaren sulkemisaika vaihtelee.
Katso täältä Korkeasaaren tarkat aukioloajat (yleiskielinen sivu).

Pääsymaksu

Korkeasaareen on pääsymaksu. Voit ostaa pääsylipun Korkeasaaren lipunmyynnistä.
Kesällä pääsylippu on kalliimpi kuin muina vuodenaikoina.
Katso täältä pääsylippujen hinnat (yleiskielinen sivu).

Voit ostaa Korkeasaareen myös vuosikortin.
Vuosikortilla voit käydä Korkeasaaressa vuoden aikana niin monta kertaa kuin haluat.
Voit ostaa vuosikortin Korkeasaaren lipunmyynnistä.

Henkilökohtainen avustaja pääsee Korkeasaareen ilmaiseksi.
Opaskoiraa tai avustajakoiraa ei saa tuoda Korkeasaareen.

Saapuminen

Korkeasaareen pääsee helpoiten bussilla. Bussin numero on 16.
Bussi lähtee Helsingin rautatieaseman vierestä. Matka on maksullinen.

Kesällä Korkeasaareen pääsee myös vesibussilla eli veneellä.
Vesibussi lähtee Kauppatorilta. Matka on maksullinen.

Esteettömyys

Korkeasaari on lähes esteetön. Maastossa on mäkiä. Eläimet näkee ilman portaiden käyttöä.
Korkeasaaressa on esteettömiä vessoja ja ravintola.
Tältä voit lukea tarkemmin Korkeasaaren esteettömyydestä (yleiskielinen sivu).

Eläimet

Korkeasaaressa voit nähdä erilaisia eläimiä.
Tältä näet kaikki Korkeasaaressa asuvat eläimet (yleiskielinen sivu).

Eläintarha on eläinten koti. Eläimiä ei saa kiusata.
Ainoastaan eläintenhoitajat saavat ruokkia eläimiä.

Miksi Korkeasaari on olemassa?

Jotkut eläimet ovat vaarassa hävitä luonnosta. Niitä sanotaan uhanalaisiksi.

Moni eläinlaji on uhanalainen ihmisen tekemien asioiden takia.
Ihminen esimerkiksi kaataa metsiä, ja rakentaa tilalle teitä ja kaupunkeja.
Eläimille jää silloin vähemmän tilaa elämiseen. Uhanalaiset eläimet tarvitsevat suojelua.

Korkeasaaren tehtävä on suojella villieläimiä.
Autat eläinten suojelussa kun vierailet Korkeasaaressa.

Korkeasaari suojelee eläimiä monella tavalla

 
Eläinten kasvattaminen tarhassa

Korkeasaaressa kasvatetaan uhanalaisia eläimiä. Eläimistä pidetään hyvää huolta.

Eläimet muuttavat Korkeasaareen muista eläintarhoista. Niitä ei oteta luonnosta eikä osteta.
Eläimet kuuluvat eurooppalaisten eläintarhojen yhteisiin suojeluohjelmiin.

Eläinten luontoon palauttaminen

Joskus Korkeasaari lähettää tarhassa syntyneitä eläimiä luontoon vapautettavaksi.
Siten eläinlaji voidaan palauttaa alueelle, josta se on aikaisemmin hävinnyt.
Palauttamisen suunnittelussa saattaa kestää vuosia. Palautus ei olisi mahdollista ilman eläintarhoja.

Eläinten tutkiminen

Korkeasaaressa tehdään tieteellistä tutkimusta. Tutkimus ei häiritse eläimiä.
Tutkimuksen avulla saadaan uutta tietoa eläimistä ja eläinlajeista.
Tieto auttaa villieläinten suojelussa.

Ihmisten opettaminen

Korkeasaaressa lapset ja aikuiset voivat oppia eläimistä.
Silloin ihmiset ymmärtävät miksi eläinlajeja kannattaa suojella.
Ihmiset voivat myös lahjoittaa Korkeasaaressa rahaa eläinten suojeluun.